Behandla bloggarna som du behandlar journalisterna – med sakkunnighet, respekt och tillit.

Igår skrev Henrik Widell artikeln – “Bloggarduo trötta på pr-byråernas uppvaktningar” – i Dagens Media. Artikeln handlade om hur bloggarna Nina Åkestam och Sandra Beijer helt tröttnat på PR-byråernas klumpiga och irrelevanta pitchar.

Idag ger några andra(?) sakkuniga byråer svar på tal i artikeln – “Pr-byråerna om bloggkritiken: Vi har viss förståelse” – skriven av Henrik Widell och Madeleine Östlund.

Uttalandena i sistnämnda artikel fick mig att helt tappa hakan, då man menar att bloggarna bör behandlas annorlunda än traditionella medier/journalister.

Fredrik Pallin på Mahir säger:

“Det finns en risk att pr-byråerna tänker i traditionella medietermer och skjuter för brett”. Och att: “Man måste ha bättre koll på bloggar än på traditionella medier och då krävs ett genuint intresse.” Och vidare:

“Det gäller för pr-byråerna att lägga ner mycket tid på att hitta relevanta bloggar och att läsa dem.”

Jacob Lapidus, konsult på Patriksson Communications, går på samma linje, och menar att det är svårt att “få respons bara genom att skicka ett mejl”. Och vidare: Att många PR-konsulter resonerar “på samma vis som de gör med pressreleaser, att det är bättre att skjuta för brett än för smalt. Då är det också många som får irrelevant information.”

Jag högaktar Fredrik, som jag känner väl, för hans yrkesskickliget. Och misstänker att Jacob lirar i samma liga. Och jag håller i viss mån med dem. Men uttalandena få mig att ramla av stolen.

I min värld så bör bloggare behandlas på samma sätt som en traditionell journalist, och vice versa – med sakkunnighet, respekt och tillit. Ingen skillnad.

Jag skulle vilja höra någon annan normalt funtad PR-konsult säga att det skulle vara “bättre att skjuta för brett än för smalt”. Jag skulle ha mycket svårt att tro att någon PR-konsult skulle anse att man “måste ha bättre koll på bloggar än på traditionella medier”/journalister, och att det inte skulle krävas “ett genuint intresse” när det gäller de traditionella medierna/journalisterna.

Sandra säger i den förstämnda artikeln att “hon inte har ett problem med att bli kontaktad av pr-byråer men tycker att byråerna ska göra bättre research”. Att PR-konsulterna inte bara kan “titta på de bloggar som har flest besökare, utan måste själva gå in och se vad bloggarna handlar om”.

Jag är 100% övertygad om att såväl media men i synnerhet traditionella journalister resonerar på exakt samma sätt.

I min värld gäller det att lägga ner minst lika mycket tid på att hitta relevanta traditionella journalister, och läsa deras alster för att förstå och lära känna deras ev behov, som det krävs för bloggare. Och med dem interagera på liknande villkor. När det gäller blogg-sfären, exempelvis blogga själva.

Vidare så glömmer man helt bort en oerhört viktig faktor när det gäller att förmedla information till såväl bloggare som till vanliga journalister: Gör din information – det du har att säga i såväl text, bild som video – så tillgängligt som möjligt, så att alla som är intresserade kan söka, bevaka och prenumerera på informationen, när, och som de vill. All PR-kommunikation måste inte bygga på pitchar och push.

Andra bloggar om: , , , ,

8 Responses

  1. Dojan, du behöver inte ramla av stolen, det är lite överdramatiskt 😉

    Det jag menar med mitt inlägg på Dagens Media är att det är mycket svårare att hitta relevanta bloggar än traditionella medier. För medier finns det verktyg och register för att söka fram exakt vilka medier som är relevanta i en fråga (ex via Newsdesk eller Cision). Det finns inte i bloggvärlden. Utan man måste läsa och följa de bloggar man ska kontakta på ett mer omfattande sätt jämfört med andra medier.

    Sedan säger jag inte att man ska skjuta brett mot medier, men eftersom många PR-byråer gör det mot media (skickar ut en bombmatta med releaser till “stora listan”), finns risken att de gör samma sak mot bloggare.

    Den stora risken med att gödsla releaser mot bloggare är att de skriver negativt om din nyhet istället. Den risken är närmast obefintlig i traditionella medier, där releasen istället hamnar i papperskorgen.

    Jag håller med dig om att det krävs mycket mer tid för att hitta relevanta medier och bloggar idag för att lyckas med PR-arbetet. Detta parallellt med att göra materialet tillgängligt i flera kanaler och i nya format. Där fyller Newsdesk en viktig funktion.

  2. Dagens Media tog ju inte med allt jag sa, men så är det alltid i artiklar. Därför kanske mina citat lite kantiga och ibland självklara. Jag pratade en hel del om att bloggarna just måste behandlas på samma sätt som journalister. Att bloggarna inte är av en typ utan skiljer sig åt inbördes.

    Men icke desto mindre är det så att många PR-konsulter skjuter väldigt brett i t.ex mailutskick till bloggare, även om ingen normalt funtad PR-konsult skulle säga att det skulle vara bättre att skjuta för brett än för smalt högt, får jag höra ofta från de bloggare som jag har en närmre relation till att just så sker. Det samma gäller säkert många journalister också iofs.

  3. Det är onekligen ett intressant resonemang du för. Jag håller med dig i mycket av det du skriver, men samtidigt är det lite läskigt hur extremt kraftfulla bloggarna blivit idag. Jag tänker mest på hur vi – likt ett mediadrev – kan hänga ut folk (företag) om de gör fel. Det är dessutom så att det s k mediadrevet ändå har en journalistisk etik som de följer (kanske inte alltid så noga, men ändå) som helt saknas i bloggsfären.

    Alltid intressant att läsa era inlägg dock!

    http://votum69.blogspot.com/2008/08/vi-urholkar-bloggarnas-trovrdighet.html

  4. […] Anledningen till att jag hävdar det är att Dojan på Newsdesk påstår att man ska behandla bloggare som man behandlar journalister. […]

  5. […] Behandla bloggarna som du behandlar journalisterna – med sakkunnighet, respekt och tillit. […]

  6. Då var det ju lite extra intressant att jag precis fick ett mail om Avatahuset. Mailet har Mahir som avsändare och jag (i den skepnaden jag kommunicerar på http://sixx.se/nextgen) är långt från målgruppen dvs om man vill att antingen 1. Jag skall hoppa in i huset 2. Jag skriva ett inlägg. Inget av dessa kommer att hända dessvärre, dock verkar tanken bakom vara rätt kul.

    Hur var det nu? Skjut inte brett och “hitta relevanta bloggar”?

  7. […] som inte verkar ha riktig koll. PR-byråerna svarar så här. Kristofer Björkman på Newsdesk kommenterar det hela: “I min värld så bör bloggare behandlas på samma sätt som en traditionell journalist, […]

  8. […] som inte verkar ha riktig koll. PR-byråerna svarar så här. Kristofer Björkman på Newsdesk kommenterar det hela: “I min värld så bör bloggare behandlas på samma sätt som en traditionell journalist, och […]

Leave a comment